Fotoğrafçılıkta Temel Kompozisyon Bilgileri

Fotoğrafçılıkta Temel Kompozisyon Bilgileri

Fotoğrafçılık dinamik bir sanat biçimidir. Bu yüzden fotoğrafçılık hakkındaki temel kompozisyon bilgilerini bilmeniz fotoğrafçılık bilginizi geliştirmek için gereklidir.

İyi bir Fotoğraf ın herkes için değişik bir tanımı vardır ama fotoğrafçılıkta bazı kurallar vardır ki kullanıldığı durumlarda iyi sonuçlar elde edersiniz. İşte şimdi biraz bu kurallara değinelim.

Fotoğrafçılıkta Temel Kompozisyon

Fotoğraflarınızı nasıl kompoze ettiğinize bağlı olarak iyi sonuçlara ulaşırsınız. Sadece pratik yaparak geliştirebileceğiniz ipuçları yeterli olacaktır. Eğer yeni bir Fotoğrafçıysanız  bu teknikleri öğrenip, düşünerek hareket etmek fotoğraflarınızı ve sizi geliştirir ve zaman içinde bu kompozisyon kuralları sizin tarzınıza göre içselleşecektir.

Bu kurallara temel fotoğrafçılık kuralları dense de kanun değillerdir yani bu kuralların biri yada bir kaçı göz ardı edilerek şahane fotoğraflar çekilebilir.

Dikkat dağıtan ögelerin atılması

Kamera, bir göze benzetilse de beyni olmadığı için sadece ilgilendiklerine odaklanamaz. Aksine vizöre giren her şeyi yakalar. Bu yüzden fotoğrafçının kameranın gördüğü şeyi görmeyi öğrenmesi gerekir.

Kompozisyon yaparken vizör ü tarayıp, rahatsız edici ve hoş olmayan şeyleri görmeye çalışmak ve bunlardan kurtulmanın bir yolunu bulmak gerekir. Görüntüye bir katkısı yoksa bu tür öğelerden kurtulmak en doğru yoldur.

Fon ve ön plan

Fotoğrafa ciddi katkıları da olabilen ya da etkisini yok edebilen unsurlardır. En genel kural, her ikisini de olabildiğince basit tutmaktır. Örneğin bir peyzaj çalışılırken ön planın insanlar, çöpler vs ile karışmaması önemlidir. Eğer amaçladığınız kompozisyon bunlarla alakalı değilse. Portrelerde fon bir hava katsa da rahatsız edici olmamalıdır. Burada karar verici siz olacaksınız ve fon ve ön planda neler olması gerektiğine siz karar vereceksiniz.

2/3 Kuralı

Uygulamada en önemli kurallardan biridir. Kuralın önerisi, resmi ilgi çekici ve farklı kılmak için konunun off center yapılmasıdır. Önce vizörden bakıyoruz. Sonra kafamızda görüntüde 4 çizgi oluşturuyoruz: aşağı yönde 1/3 ve 2/3 te 2 yatay, karşı yönde 2 dikey çizgi. Şimdi çizgilerin kesiştiği 4 noktaya bakıyoruz, aynı anda orta karenin köşeleri bunlar. Kritik noktalar. Yapmanız gereken konuyu bu dördünden birine yerleştirmek. Hangisi olduğu sizin kararınız.

Çizgiler

Fotoğrafçılıkta en zor yakalanan olgu çizgilerdir. Daha canlı ve güzel fotoğraflar elde etmenizi sağlar. Çizgiler bakanın ilgisini asıl unsurlara çekmeye yarar. Net ya da dolaylı olarak belirten çizgiler kullanılabilir. Net olanlar demiryolu, sokak, elektrik direği gibi gerçekten görülebilir olanlardır. Çok sezgisel kullanılırlar.

Dolaylı olarak kullanılanlar resimde bir ima aracıdırlar. Direk göremezsiniz fakat oradadırlar. Baskı merkezindeki bir çalı gölgesi gibi. Öğrenilecek bir şey değildir. Kendiliğinden oluşur.

Kadrajlama

Fotoğrafta çok  kullanılmadığında kompozisyona güzellikler katabilir. Resimdeki öğeleri alıp konunun etrafını sarmak ve bir çerçeve yapmak demektir. Bunu yapmak için sayısız yol var ama herkes zamanla kendi yolunu yaratır. Örneğin fotoğrafı eski bir pencereden çekerek ya da foilage ile yapılabilir.

Temel kompozisyon kurallarının da sonuna geldik. Bir sonraki fotoğrafçılık dersi yazımda görüşmek üzere.

Bu yazının orjinali 7 Şubat 2009 tarihinde Muzaffer tarafından yazılmıştır. Degre tarafından yeniden düzenlenip 2018‘de yeniden eklenmiştir.

83 Okunma